Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Det är måndag morgon......

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 november 2010 10:18


Dags att ta tag i saker och ting igen. På dagens agenda står lite lek med Fnasket och kanske de andra fålarna plus några småttiga promenader med Puppis.


Appropå Puppis. I torsdag tog vi stygnen och hade första träffen med rehab i Borås. Det blev inte mycket till rehab pga hans pung. Nu på torsdag är tanken att han ska få gå i "trasken" (tread mill). I natt var första natten på nästan tre veckor som jag sovit i en säng. Jag har ju sovit på golvet i Johans rum så att inte Puppis skulle förledas att ta sig upp på en säng. Nu är han såpass bra och vi har byggt en stor sorts trappa, med stora frigolitskivor, upp till sängen, så han ska kunna gå upp och lägga sig utan att behöva hoppa eller gå brant. Gissa om det var populärt. Varken Diva eller Puppis var nog ned ur sängen på hela natten. De låg och gottade sig skönt.


Nu ska jag ut och leka lite med Fnasket. Jag var ute med honom en sväng i går kväll också. Ha ha ha. Han är precis allt som de andra inte är. Han är så fullblodig. Det hoppar, sprätter, studsar och far.

Jag har alltid sagt att hästar lär sig snabbt, men detta är löjligt. Han lär sig direkt!!!! Läskigt snabb. Det är därför läge att plocka fram kriterieplaner och loggföringar tror jag. Efters om han lär sig så ruggigt snabbt, så måste man ha lite kolla på VAD man tränar, hur man tränar och att timingen ligger så rätt det bara går. Annars får jag något annat och kanske problem...


Jag skulle tro att de flesta som såg oss IRL skulle tycka att man var totalt, komplett galen. (Och det är väl kanske det man är...) Att belöna frivilliga beteenden på en häst som har så mycket nerv, är så aktiv och som redan är betydligt mer hingstig än alla de andra tillsammans...  Klart att tanken vissa sekunder föresvävare en... "undrar om detta är så smart?!?"... men sedan brukar tänka att "it´s just behaviours" och så har jag förtröstan igen. Jag vill testa att låta honom blomma och uppmuntra tempo och kraft.  Så detta, mina vänner, kan bli en spännande resa =D.




 
 
mattemia

mattemia

8 november 2010 12:06

Har fått lära mig att leva med den insikten att en Lus egentligen är alldeles för kvicktänkta för gamla tanter som mig ;) Dom hinner alltid förekomma.....men vem har sagt att man vid 55+ måste lösa korsord för att hålla igång hjärnkontoret.

http://lusitanoqsen.blogspot.com

Ann-Louise Ryrvik

8 november 2010 12:29

Ja, onekligen är de allerta och kvicktänkta. Det är väl såna man ska umgås med när man börjar bli lite "gammal och seg" =D hi hi hi!!!!! Håller en ungdomlig =D!!!

 
Maria Y

Maria Y

8 november 2010 13:21

Lite film, please! På "galenskaperna". Och till tvivlarna kan man ju bara hälsa att du, genom att göra en riktig klickerhäst av honom, kommer att ha total möjlighet att styra över vilka beteenden han ska erbjuda, till skillnad mot dem som bara straffar och trycker undan aktiviteten, och bygger upp trycket i tryckkokaren. Så det så!

http://cowgirlup.bloggagratis.se

Ann-Louise Ryrvik

8 november 2010 13:29

Ha ha, ja jag ska ta tag i min utbildning och lära mig filma och lägga upp... Eller jag.. snarare familjen.
I vilket fall är det ju bara beteenden =D!

 
Kim

Kim

8 november 2010 21:10

Att kunna ha en häst full med energi och nerv, men som lyssnar och satsar all sin energi när man leker är en dröm jag har...
Så vill se mer av dej och fnasket, kan förhoppningsvis lära mej en lite del av vad du gör :-)
Jag förstod inte hur du fick honom att stegra...med huvudet upp hans ditt?
Fast jag vågar mej inte på att träna stegring ännu, vi har en del annat som känns viktigare just nu.

http://varmt.bloggplatsen.se

Ann-Louise Ryrvik

8 november 2010 21:30

Ja det är lockande. Jag är ju bara en glad amatör, men det har gått bra med de andra i alla fall. Hittills måste jag väl tillägga.
Det är nog smart att börja med andra grejer först, så man känner att man har kontroll på vad man gör och hur man ändrar beteenden.

Jag shejpade backandet först,lyckades tajman två huvudlyft i samma veva (av misstag). Såg att han uppfattat det, svor för mig själv först, men kom på att jag kunde nyttja det till en stegring. Milou, dartmoorponnyn, tog jag genom back bara - utan huvudet upp.
Det är alltså hästens huvud. Efter några belöningar på det så började han lätta fram. (Tog bara några klick/godis) Vill ju inte ha huvudrycket med och de är på väg bort.... Tänkte att de skulle göra det när han vet vad jag vill ha. Å andra sidan ska man vara medveten om att den första associationen kan bli kvar och dyka upp i vissa situationer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards