Alla inlägg under augusti 2007

Av Ann-Louise Ryrvik - 12 augusti 2007 23:22

Landat efter helgkursen i Växjö. Det har varit en tuff helg med tålmodiga ekipage. Det är skönt att få vara med erfarna Anna. Hon har hållit denna typ av kurs flera gånger och är jätterutinerad.

Helgens tema va




Av Ann-Louise Ryrvik - 10 augusti 2007 23:51

I kväll har det varit fullt hus med närmaste sörjande till våra byggprojekt och annat löst folk. Jag trivs bäst när det är fullt i folk som kommer och går som de vill. Äter lite dricker lite och tjôtar mycket.


Nu är det dock dags att gå och nana.... Ska upp tidigt och åka till Växjö. Det ska bli så roligt att träffa alla igen. Jag och Anna Canis Västerås har ett gäng glada ekipage på en klickertränarutbildning där. I klickertränarutbildningen ingår fyra helgkurser på ett år. Nu är det dags för träff nummer tre.  Har verkligen saknat dem.  Förhoppningsvis kan ni få se några fina bilder därifrån om jag får fokus på att ta bilder.


Återkommer på söndag/måndag med rapport över våra bravader!

Av Ann-Louise Ryrvik - 10 augusti 2007 16:51

Jag vill bara göra ett förtydligande...


I ett inlägg jag skrivit på en annan blogg antydde jag att en "andalusier" inte är någon "kvalitetsäkrat" namn utan används lite slarvigt på många olika hästar av P.R.E typ. Det kan vara en P.R.E med papper, P.R.E utan papper, annan häst från Spanien o.s.v Termen "Andalusier" är diffus.

Om man menar P.R.E är P.R.E det korrekta.


Nu var inte detta så viktigt, men har blivit lite av en följetång. Jag blev ifrågasatt och kollade därför med registerförande rasförening och också med uppfödare av rasen i Sverige. De bekräftade min utsago. Jag genmälde med detta på bloggen.


Nu skrivs det om mig att  jag inte förstår vad papper/stamtavla betyder på en häst. Att det är tråkigt att jag blivit lurad att köpa en häst utan papper. Att man hoppas att jag inte tänker bedriva avel och sälja dem som P.R.E för det då skulle innebära bedrägeri.....


Vill bara poängtera för alla som läser bloggen; jag vet vad papper/stamtavla är! Jag har köpt en P.R.E med solklara papper från seriösa svenska uppfödare och att jag är den siste människan på jorden som skulle bedriva avel under oseriösa förhållanden. Jag tycker inte ens att man ska bedriva avel på renrasiga (stamtavlade) hästar och hundar om de inte TILLFÖR rasen något. (Hur vanligt är det inte att man bedriver avel med en visserligen rasren hund och häst men med medioker kvalité mentalt och fysiskt...)


Kanske är jag otydlig? Det är så jobbigt när man blir missförstådd och tillskriven egenskaper som inte stämmer....

Det är därför jag skriver detta, så att ni som inte känner mig, inte tror detta om mig....

Kanske är det jag som överreagerar och missförstått, men då får ni säga till mig att skärpa till mig.



Cazal e. Zagal XI u Adivina XVIII på första promenaden hemma hos mig.

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 augusti 2007 13:13

Under taket vid lösdriftstallet har jag installerat en bar med alger, lick-it, himalayasaltsten och vanlig saltsten samt mineralbalja. Där kan hästarna sedan gå och välja vad de just känner för för stunden. Den är

mycket nyttjad och till skillnad mot i många barer på krogen är det inga konflikter i denna.......


Vad gäller underlaget skall snart på ett tramplager med finare material. Bärlagret har nu satt sig så det är dags med nästa steg....

Av Ann-Louise Ryrvik - 8 augusti 2007 15:23

Jag trodde inte att jag hade andra muskler än talmuskler, bloggfinger och musarm  ;-). Det har jag! Efter att ha tillbringat 14 timmar med att riva altan, bära virke, dra grenar från fällda träd och burit sten så kände jag att jag hade muskler när jag vaknade i morse. Det var länge sedan en sådan träningsvärk gjort sig påmind.

Nu ska jag ut igen och slita.


Jag kommer antagligen att bli "smal som en jakthund" som Emma brukar säga.( http://emma-sopemaden.bloggagratis.se/ ) Det är bra. Då kommer Junge att capriola och courbetta sig av glädje....



Av Ann-Louise Ryrvik - 6 augusti 2007 15:37

Lilla Kycklingen är Maries sociala lilla fjäderfä som förresten inte är så liten längre.  När man kommer till fots anfaller han och biter i byxbenen om man är rädd. Är man inte rädd är han hypersocial. Kommer man med transport och häst kommer han springande och ska han vara med både vid urlastning och rykt. Kuttrande och galande spatserar han runt om och kring hästarna.


Av Ann-Louise Ryrvik - 5 augusti 2007 15:42

Efter att ha spenderat ovanligt lång tid i framstupa sidoläge, så var det dags att greja lite med hästarna. Junge fick vila efter de senaste dagarnas äventyr. Cazal och Milou fick dock ut och miljöträna lite.


Lastträning Milou: Gick superbra. Han har inte  varit i transporten sedan jag hämtade honom, men det var inga problem. Nu satt mellanväggen i så jag hoppade över steget med utan mellanvägg. Det gick bra. Han gick på fint. Var helt lugn. Hade lite svårt och backa, men vi tog det lugnt och sansat. Övade några gånger på att gå in och backa ut. När jag var färdig tyckte inte Milou det. Han stod och betade och jag stod och pratade med Emelie och Christian som var på besök. Då gick han bort till transporten och in själv! Mycket bra. Då tycker han att den är trevlig....



Lastträning Cazal: Gick helsuper. Inga problem. Går glatt på, backar fint av. Nu gäller det att inte gå för fort fram. Skall försöka hålla mig på samma nivå ett tag...




Lastar nära hagen så att småttingarna skall känna sig ensamma.


Passade också på att träna spolning av ben. Det innebär inte att jag börjar träna spolning av ben, utan dagens träning bestod i att  stå ut med och känna sig bekväm med vattenslang. Han fick targeta den. Jag drog den på marken från honom, sedan bredvid honom och sedan runt honom. Hela tiden så att han skulle klara det. Det gick bra. Samma skall övas nästa gång. paralellt kommer jag att träna fuktig borste, sedna blöt borste, sedan blöt svamp och såsmåningom koppla ihop slang och vatten..... Så är tanken. Kommentera gärna.


Övade lite med mätsticka också. Fick honom till 152 om jag mätte rätt. Passade på att mäta på korsan och tvärsan. lägga mätstickan på ryggen på honom och hålla den jättehögt i luften och vaja med den. Gick finemang.
Vid all träning belönas det mängder!


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards