Alla inlägg den 9 november 2008

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 november 2008 22:26


Jag blir så full av vördnad över klickertänkets effektivitet och hästars intelligens....ideligen! (Konstigt nog blir jag gång på gång euforisk och förvånad. Eller förresten.. det är ju underbart egentligen, så att man kan få uppleva de känslorna fler gånger.)


Lucky-Loke och jag har haft smekmånader fram tills nu. Vi har bara känt in varandra. Vid något tillfälle i somras körde jag någon targetövning, men annars har det inte varit mer än kel och borst. I dag så började jag lite smått.

Började med en ponnie-zen. Tre godbitar senare hade han fattat galoppen. (Åh så fyndig jag var där då ;-)  ) Bytte hand. Han gjorde ett försök att bara ta den, sedan inget mer. Shejpade mulen på marken med några "klick" och fick honom att titta bort åt höger med några också.


Det fascinerande är att det bara förstår spelreglerna sådär direkt. Att de ser mönstren bums. Även en orörd pålle som Loke. En näve godbitar och några formade beteenden... Lika imponerad av hur lätt det är, lika bedrövad blir jag när jag då tänker på allt harvandes som görs, utan att någon lär sig något. Eller när de rycks i eller slås. Uttryck som "dumma häst" och "den djävlas", "den testar mig", "den försöker komma undan" eller "den försöker ta över"....... Bara SUCK!!!!


Av Ann-Louise Ryrvik - 9 november 2008 19:12

Så då var man inne igen då. Jag har varit tre vändor till Uddevalla och hämtat hösilage. Det går två storbalar i transporten (tack gode gud för det) annars vore jag tvungen att åka två gånger i veckan och det hade varit alldeles för besvärligt. Det är nämligen så att mina glupska fålar mosar i sig en sådan bal på ca 4 dagar. Det är ju bra, för hållbarhetens skull, men ändå! Med mina sex balar + en jag hade innan bör jag klara mig in i december. De räcker väl 24 dar.


Vad gäller hundträning så blev det ett litet upplet i morse också. Lite lite lydnadspill också. Fokuset låg främst på stegförflyttningarna. Jag ska allt försöka hinna med lite till ikväll, men först blir det fodring och hjälpa gubben med lite pack inför veckan.

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards