Alla inlägg den 9 november 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 9 november 2011 07:28


Som jag skrev härromdan så hade jag shoppat boots till Milou på Hööks. De hade halva priset på Old Mac´s och därför passade jag på. Ett par nollor fick jag tag på i Kungens Kurva och ett par ettor (till bakhovarna) hittade jag i Kållered. Jag har aldrig haft boots på någon häst förut, men eftersom jag har hästarna som jag har dem så är det läge att testa.

För de icke-invigda så har jag ju fyra hästar. Tre hingstar och en valack som går tillsammans på lösdrift. Det innebär att det busas en hel del. Stegras, klättras på ryggar och så Loke som, efter han blev kastrerad, använder bakbenen som bomber och granater :-). Detta innebär är jag inte vågar brodda dem på vintern pga skaderisk. Att ha skor vintertid ute utan att vara broddade är också farligt. Då är det bättre grepp barfota. Detta innebär att ridning och körning är väldigt beroende av underlagets beskaffenhet tex småhalkigt = ingenting. Stenar på grusvägen = ingen körning. Boots verkar, om det nu funkar för oss, vara lösningen.


Igår var det dags att testa dem på Milou. Första insikten var - shit! Eller snarare "skit". Med tanke på att de fortfarande springer över ravinen med bäck och allt och över på andra sidan så är de ju lindrigt rena. Leriga upp under magen av  springandet där och sedan leriga på resten av kroppen efter att ha rullat och busat. Började med att försöka borsta, men gav upp och tog slangen istället. Spolade av det värsta och borstade av lite uppepå för bildernas skull ;-). MÅSTE BARA FÖRTYDLIGA I EFTERHAND; Jag spolade noga av där bootsen skulle sitta, men lite slappare på andra ställen typ högre upp på bakbenen. Det pliktskyldiga borstandet var på ryggen och på halsen. Tror att det lät som om jag spolade av benen och borstade dem lite slappt, där bootsen skulle sitta. Så var alltså inte fallet. För säkerhets skull, så att ni inte tror jag är helt galen =D.


Snälle, go´e Milou! Hur tålmodig och robust är han inte. Snällt håller han upp hovarna medans jag grejar, donar, plockar och bänder för att få på pjucken och sedan går han i dem utan några som helst protester eller synpunkter! Finns bara ett ord - han är den perfekta ponnyn!


 

Milou - snygg i sina skor.

 

 

Jag satte bara på frambootsen nu på premiärturen och sedan gick vi bara bort förbi brevlådorna och en bit på grusvägen mot Hagen. Passade på att styra honom lite också. Stå, gå, sväng och böj.

När vi skulle passera grannens ston så kom de gnäggande och tjoande. Duktige Milou. Han gjorde ett gnäggande till svar och gick som ingenting. Jag stannade honom precis bredvid tjejerna och han fick karamell, och så gick vi vidare. Han bara traskade på. Duttige killen!


Aningen suddigt i skymningen.



    

Milous reaktion på brudarna. En vridning på halsen. (De står precis till höger.)

 


Testade bootsen i lite trav också.


 

Uppställning för fotografering :)

  

 

Min lille karamell



   

Zack in the lead.


På det hela taget verkade det funka bra. Han gjorde några "träsko-nigningar" typ 4-5 st. Undrar om det beror på passform,ovana eller någon stor sten....

Ge gärna kommentarer om era bootserfarenheter.

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards