Alla inlägg den 15 december 2011

Av Ann-Louise Ryrvik - 15 december 2011 23:50


Snart är det jul. Att så är fallet märks inte och jag är glad för det. Jag känner ingen stress och ingen hysteri alls. En bidragande orsak är det fantastiska vädret. Barmark och 5 plusgrader veckan innan jul. Lovely! Jag förstår att andra kanske gillar snö och kyla men jag tycker det är så opraktiskt. I min vardag funkar det bättre utan.

Inga vattenslangar till hästar fryser. Man behöver inte bylsa på sig en massa extra kläder för att sticka näsan utanför dörren. Nyss var jag ute och fyllde på lite extra vatten åt hästarna iförd morgonrock med slangen som ligger ute och som jag m.a.o slapp rulla ihop och bära in efter användandet. Jag slapp kana runt på is eller vada i snö.

Jag behöver inte vara orolig att hästarna fläker sig på is i hagen. Vill jag köra spår eller upplet så är det fritt fram. Ingen spårsnö. Inga rutor att skrapa på morgonen när man ska köra till skolan och vägarna har bra grepp. Bara plus förutom ett enda minus - hundarna drar in mycket lera. Men det kan jag leva med.


En annan bidragande orsak är att vi lagt ned all press och stress kring julfirandet. Jag har tex inte pyntat alls. Johan och Gubben har ställt fram någon tomte. Men som den hårda morsa jag är har jag sagt att den som plockar ut en tomte, plockar bort tomten sedan. Själv ska jag sträcka mig till att lägga på en väldigt gammalduk som är rutig på något sätt i beigevitt/rött. Den är så fin. Ska lägga in en bild på den. Den åker på den 23:e. Den 2:a januari åker den av ;-).


Vad gäller julmat är det lite samma princip. Den gör vad den vill ha. Istället som förr när man skulle ha ALLT på julbordet i mängd som ingen åt. Nope, not any more. Mycket bättre att man väljer ut det man verkligen gillar och är beredd att anstränga sig för, än att jag ska stå och koka något som ingen äter. Been there done that. Speciellt kommer jag ihåg en jul när jag stått och lagat mat i tre dagar. Ingen av gästerna åt samtidigt. Några var mätta när andra var hungriga och när de hungriga var mätta då var de mätta hungriga. Det mesta stod helt orört. Sen hade man all denna oätna mat i kylen i någon vecka, tills den var beredd att begå harakiri och själv krypa ut ur kylskåpet. Jag tror inte jag har något ovillkorligt på mitt julbord. Skulle väl vara julmust då. Annars kan det kvitta. Jag gillar inte köttbullar, prinskorv, janssons så mycket och skinkan är inte som förr heller, så den går också bort. En god sill vore  kanske något...


En annan sak är att vi inte ger varandra julklappar. Barnen får julklappar. Vuxna not. Så körde vi i min uppväxt och det funkade fint. Vi vuxna slipper stressjaga onödiga grejer som vi ger varandra och alla slipper få saker man egentligen inte vill ha. Bättre att köpa sig själv något då. Något som man verkligen vill ha. I år ska vi dock för att få någon form av tradition testa att spela julklappsspelet. Marie Eiram har pratat så gott om det, så nu ska vi testa. Det kan jag sträcka mig till. Varje person köper ett par paket för 20-40 kr styck och sedan kan man roa sig med detta.

Jag har köpt mig själv ett par "julklappar" som jag ska njuta av i jul och hela nästa år.


Jullitteratur




    

Ett år av njutning ;-)

 

 

Fy fasen vad jag låter negativ och som en riktig solförmörkelse (som min Gubbe kallade mig en gång ;-9 ha ha). Nja kanske, fast jag tror mer att det är att jag inte vill ödsla min tid på oviktiga saker som att ställa fram tomtar som ska ställas undan om två veckor igen. Nä i jul ska jag läsa lite böcker, dricka kaffe och kanske lite whiskey. Jag ska greja med djuren, umgås med barnen och bara njuta.


Lugn i julstressen gott folk!




Ps. Kommer inga fina tecknade julkort i år. Eiram har fullt upp och skulle inte göra några till sig och jag tyckte att vi var lite färdiga med det konceptet också. Så sorry. Inga sådana heller. Ds.



MÅSTE BARA TILLÄGGA. Jag har full repekt för de som verkligen älskar att pyssla och greja á la Ernst Kirschsteiger. Jättefint. Ernst kunde till och med få komma och jula-till det här hemma också. (Så länge han plockar bort det efter sig när julen är slut ha ha ha) Men JAG proriterar inte det. Stackars barn tänker väl någon. Jag tror att de är nöjdast med glad mamma som engagerar sig i dem om så ändå bara med lite julmust och en rutig julduk som accompanjemang än en utsliten, irriterad, frustrerad mamma som gjort något som hon inte gillar alls.

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards