Alla inlägg den 4 november 2007

Av Ann-Louise Ryrvik - 4 november 2007 07:04

japp så var man då hemkommen från Norge och TAGteach....


Jag var anmäld till en långkurs förra året, sommaren 06. Den hölls då i Dingle och i Carpe Momentums  http://www.carpemomentum.nu  regi. Tyvärr kunde jag inte åka för på morgonen var jag dålig. Det var min nacke som spökade, och då mår jag illa och spyr. Jättetråkigt för jag hade velat gå kursen och den kostade mycket.


Sedan dess har jag "glömt bort" den lite och jag har kanske känt att det nog ändå inte skulle vara något för mig. Nu var det så att man inom Canis ska ha gått en och när det nu blev ett tillfälle så åkte jag. Det var underbara Canis-Elin och Canis-Siv som annordnade denna.


Fin kursgård


Det var jättebra! Det är helt enkelt klickerträning på människor. Det hade jag i och för sig förstått innan också, men att göra det praktiskt fick mig att se potentialen i detta tänk.


Några punkter som jag tänkte till runt var;


- hur otydliga vi/jag är när vi instruerar. Hur långt är ett kort steg? Hur är rakt om man ska hålla axlarna rakt? Att man ska fundera igenom hur konkreta ens instruktioner är och hur man kan förmedla dem på ett förståeligt sätt.


- hur mycket information som den stackars eleven ska ta in på samma gång. "Upp med blicken, fram med axeln, ta ett kortare steg först, belöna med vänstern, klicka med högern, passa på att hunden inte glider ut, variera belöningspunkten.... " så säger i alla fall jag...


- att man säger better....but. Att man säger att "det är bättre, men att om man gjorde så här nästa gång"..... Kan vara sänkande och att det också ökar effektiviteten om man kan undvika detta.


- att det också var ok att babbla lite ;-). Jag har haft instruktörer som fokuserat på en sak och inte nämnt andra. Själv blir jag frustrerad då jag vet att det finns saker som undanhålls "för mitt bästa". Jag känner som om jag inte får helheten och pusselbitarna. Jag tordde nog att det kom lite från detta tänk, men här var det ok att prata om flera delar. Prata om vad och hur saker skulle se ut, men sedan skulle allt sammanfattas och sist skulle själva TAG punkten (fokuspunkten) komma - som skulle vara konkret.


- att förbise vissa missar i gamla färdigheter och i stället för att säga "glöm inte bort att du också ska" eller "du glömde att" ändrar man nästa TAGpunkt till det man måste fixa till. M e o är fokuspunkterna dynamiska..


Kursledare var Theresa Mckeon, en mycket sympatisk, engagerad och lättlyssnad människa.

Vill ni läsa mer om TAGteach har Eva och Emelie skrivit det på sin sida. Det är en artikel som varit införd i Canis. http://www.carpemomentum.nu/TAGteachart.htm


Redovisning





Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards