Alla inlägg den 5 oktober 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 5 oktober 2010 22:36


Så var det då tisdag igen. Tisdag är ju sökdag egentligen men det blir det ju inget med med tanke på Puppis och hans rygg. Å andra sidan går det att fylla den dagen också utan några större problem.


På förmiddagen kom världens bästa hovis och skodde o verkade fyra av fem. Milou är i en egen takt. Han fick sina fossingar omsedda för två veckor sedan.

Först ut var Junge. Älskade gode Junge. Han står som ett ljus och slickar hovslagaren i nacken emellanåt =D.


Efter Junge var det Fnasks tur. Det var andra "riktiga" gången för honom hos mig. Första gången tittade hovis på honom bara. Vi ville inte greja alls eftersom han inte ville släppa till benen och var allmänt orolig.

När jag köpte honom var han nyskadad (hade varit på rymmen och skurit upp ett jack i karleden). Han hade varit sydd och dagen innan jag hämtade honom hade man tagit stygnen. Sen kom han hem till mig och blev tilltryckt, manglad, tumlad och biten i halsen av Loke. Varit inlagd i Skara där man fått brottas med honom för att fixa med såret.


Det var mao inte läge. Ingen fick närma sig bakbenen, speciellt det som varit skadad. Kom man bakom bogen sparkade han. Jäklar vilken träffsäker liten kille! Snabb och smidig - kabong - benet åker ut -  rakt i magen oavsett var man befann sig. Inte hårt men "perfekt" för att visa att han var kapabel.


Nu är ju inte jag människan som vill "visa vart skåpet ska stå" utan mer en "visa att jag går att lita på och är ofarlig" så jag gjorde ingen affär av det. Jag väntade lite med att greja med fötterna tills han fått bättre förtroende för mig.

Hittills verkar det vara en god strategi.


Gång två, första riktiga gången, fick hovis lyfta hovarna och fila på dem medans Fnask fick godis. Han hade Junge med sig som sällskap då. Idag stod han avslappnat och hovis kunde använda tång och fila. Perfek! Dessutom utan sällskap av annan häst. Inte utan att matte var ganska nöjd.


Fnaskets lilla vackra "duva" som han hade i pannan syns inte längre. Lite tråkigt är det att han vitnar, fast å andra sidan "en bra häst har ingen färg" =D.  


Tredje ut var Cazal. Nu fick Gubben rycka in, stackarn. Han fick hålla Milou så att Cazal kunde se honom. Jag tror det hade varit svårt annars. Salle har ett stort behov av att vakta Milou mot Loke, även om Loke är kul-lös numer och inte verkar vara så benägen att döda längre. Salle minns nog för han passar Milou som höken. Ställer sig emellan om  Loke och Milou hälsar. Kommer som en projektil om det är några oljud dem emellan. Ganska intressant faktiskt. Dessa två jämnåriga hingstar är faktiskt som två tumar i samma.... ja ni vet vad. 

Salle stod snällt också och lät sig verkas. Han är så vacker, så mild och så överjordisk.


Sist ut var Loke. Han är rolig. Han hjälpte inte till att lyfta benen alls. Hovis får lyfta upp dem. Inte förrän fjärde benet, då började han bjuda till =D. Skönt nu blir jag varm i alla fall, sa hovis. Å andra sidan så håller han benen stilla.

 Han är skön min hovis och jag är så tacksam att jag har honom. Han är så lung och tålmodig och det är därför som mina hästar också är så snälla att verka och sko.



Sen blev det en liten hundpromenad. Puppis ska ju egentligen" koppelrastas på golfgreen" enligt ordniation. Jag tullar lite på det, fast försöker begränsa trappor, hopp in och ur bil, inga bollkastningar eller allt för vilda härjningar med Johan. Ibland får han springa lite som på bilden nedan. Han blir så glad då.... bara lite, lite...




På kvällen var det styrelsemöte på brukshundklubben. Det var ett tag sedan jag var upp, eftersom jag varit lite off på hundfronten. På klubben var det fullt av folk som tränade. Flera kurser var igång. Kände hur det knep i hjärtat. Jag vill igång igen. Hoppas operationen och rehabiliteringer går bra, för då är vi på´t igen till våren.


Här kommer en liten film som jag hittade hos en kompis på facebook.  Inget fel på ryggen på denna i alla fall. Charmerande!!! Njut!!!


Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Skapa flashcards