Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 oktober 2010 12:41


Gjorde dessa också. Tyckte de var lite roliga. Jag gillar egentligen inte frukt och sånt i bröd, fast dessa gick bra.

Det stod inget vad man skulle göra med fikonen, men jag körde dem i en stavmixer. Blev lite små-seg- klumpigt men jag försökte röra upp dem i vattnet. Det blev lite anhopningar i degen sen men det märktes inte i brödet.


Fikonfrallor ur Enkla bröd av Martin Johansson

8 - 10  frallor      


Jäst (färsk)               3 krm

kallt vatten               3 dl

siktat dinkelmjöl        6,5 dl

torkade fikon            6 st (ca 100 g)

pumpakränor             0,5 dl

salt                         1 - 1,5 tsk

pumpakärnor till utbakning


På kvällen; Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan resten av ingredienserna.

Rör tills allt blandas ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.


På morgonen; Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten. Sätt en oöm plåt längst ned i ugnen. (Plåtarna och ugnen ska alltså värmas upp ordentligt!)

Skrapa ut degen på ett mjölat bakbord och dra ut degen till en kvadrat. Vik ihop degen en gång, pensla med vatten och strö på pumpakärnor.

Låt jäsa ca 40 minuter.


Bakning; Skär 8 - 10 bitar av degen och lägg på ett bakplåtspapper.

Låt bakplåtspappret glida in i ugnen på den heta plåten via en skärbräda eller en bricka.

Lägg några isbitar på den nedersta plåten.

Sänk värmen till 250 grader och låt bröden stå 15 - 20 minuter.

Ta ut bröden och låt svalna på ett galler.



Lycka till!

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 oktober 2010 07:17


Ni har frågat om recepten på dessa plättlätta bröd.


Jag köpte boken Enklare bröd av Martin Johansson när jag var på köpcentret för ett tag sedan. Jag fick syn på boken i bokhandeln och det sammanföll med att jag var hungrig eller vad jag nu var. Det är ju liksom inte riktigt "jag". Jag köpte den.


 Efter någon vecka provade jag. Min gamla bak-historik är dyster. Kaststjärnor, platta, hårda, omöjliga att äta..... Samtidigt gillar jag inte köpbröd heller. Strax innan hade det varit Skördedag i vårt område, och då hade vi köpt några hembakade bröd. Det var så jäkla gott!!!!


Nåväl, jag tog sats, kavlade upp ärmarna och gav mig in i mjölets och jästens värld. Först ut var ett durumbröd. Och det gick snabbt! Och det blev gott! Och det gick att äta även näe det kallnat!

Fantastiskt!


 Här kommer receptet.  Ni må betänka att det kanske inte är så märkvärdigt för någon som kan baka, men för mig var det fantastiskt. Ett vanligt "bonnbröd".




Durumbröd ur Enkla bröd av Martin Johansson

1 bröd        Väntetid; 10-12 timmar


Jäst (färsk)              3 krm

kallt vatten              3 dl

durumvetemjöl       1,5 dl

vetemjöl                 5 dl

salt                     1 - 1,5 tsk


På kvällen; Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt.

Rör tills allt blandas ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.


På morgonen; Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i mitten. Sätt en oöm plåt längst ned i ugnen.

Strö sedan rikligt med durumvetemjöl på en bakduk och skrapa degen ur bunken. (Jag gjorde det på ett bakbord istället)

Dra ut degen till en kvadrat och vik nedre delen upp och övre delen ned så skarven möts på mitten.

Vänd degen så skarven hamnar nedåt. Vik handduken löst över. Låt jäsa 40 minuter.


Bakning; Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så att skarven hamnar uppåt.

Låt bakplåtspappret glida in i ugnen på den heta plåten via en skärbräda eller bricka.

Lägg några isbitar på den nedersta plåten.

Vädra efter 15 minuter och sedan ca var femte minut tills det stått inne 30-35 minuter.

Du kan sänka temperaturen till 200 eller 225 grader om du tycker att brödet börjar få väl mycket färg. Tag ut brödet och låt svalna på ett galler.


Lycka till!

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 oktober 2010 00:07

Fnasket, den lille lusen (lusitano) smaskar sitt kraftfoder bland höstlöven. Jag konstaterade att hans huvud var perfekt skapt för en liten kalvhink. Satt som en "smäck"...ha ha ha



  



  



  


  

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards