Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Så lätt så t.o.m. jag kan baka....

Av Ann-Louise Ryrvik - 14 oktober 2010 07:17


Ni har frågat om recepten på dessa plättlätta bröd.


Jag köpte boken Enklare bröd av Martin Johansson när jag var på köpcentret för ett tag sedan. Jag fick syn på boken i bokhandeln och det sammanföll med att jag var hungrig eller vad jag nu var. Det är ju liksom inte riktigt "jag". Jag köpte den.


 Efter någon vecka provade jag. Min gamla bak-historik är dyster. Kaststjärnor, platta, hårda, omöjliga att äta..... Samtidigt gillar jag inte köpbröd heller. Strax innan hade det varit Skördedag i vårt område, och då hade vi köpt några hembakade bröd. Det var så jäkla gott!!!!


Nåväl, jag tog sats, kavlade upp ärmarna och gav mig in i mjölets och jästens värld. Först ut var ett durumbröd. Och det gick snabbt! Och det blev gott! Och det gick att äta även näe det kallnat!

Fantastiskt!


 Här kommer receptet.  Ni må betänka att det kanske inte är så märkvärdigt för någon som kan baka, men för mig var det fantastiskt. Ett vanligt "bonnbröd".




Durumbröd ur Enkla bröd av Martin Johansson

1 bröd        Väntetid; 10-12 timmar


Jäst (färsk)              3 krm

kallt vatten              3 dl

durumvetemjöl       1,5 dl

vetemjöl                 5 dl

salt                     1 - 1,5 tsk


På kvällen; Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan mjöl och salt.

Rör tills allt blandas ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.


På morgonen; Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i mitten. Sätt en oöm plåt längst ned i ugnen.

Strö sedan rikligt med durumvetemjöl på en bakduk och skrapa degen ur bunken. (Jag gjorde det på ett bakbord istället)

Dra ut degen till en kvadrat och vik nedre delen upp och övre delen ned så skarven möts på mitten.

Vänd degen så skarven hamnar nedåt. Vik handduken löst över. Låt jäsa 40 minuter.


Bakning; Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så att skarven hamnar uppåt.

Låt bakplåtspappret glida in i ugnen på den heta plåten via en skärbräda eller bricka.

Lägg några isbitar på den nedersta plåten.

Vädra efter 15 minuter och sedan ca var femte minut tills det stått inne 30-35 minuter.

Du kan sänka temperaturen till 200 eller 225 grader om du tycker att brödet börjar få väl mycket färg. Tag ut brödet och låt svalna på ett galler.


Lycka till!

 
 
Kim

Kim

14 oktober 2010 10:29

Så man behöver inte knåda degen på morgonen?
Måste söka på Durumvete...vad det nu kan vara på Spanska.
Men det ska nog bli bröd här också snart !?
Tack gulliga du :-)

http://varmt.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lin

14 oktober 2010 11:05

Underbart, precis samma bröd som min farmor alltid bakade på somrarna förr.
Varje morgon fanns det då nybakat bröd :)

 
Sara

Sara

14 oktober 2010 11:14

hum gott det ska testas! :)

http://dontworrybehappy.bloggplatsen.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

14 oktober 2010 12:40

Kim; Nä, det är det som är det genialiska =D!!!!! Man slipper geggandet liksom. Ut med mjöl, peta ut degen, lägga lite mjöl uppe på, dra i den, vik ihop, låt jäsa, in i ugnen... klart!!!!!
My cup of tea!!!!

Lin; ser man på. Visst är det perfekt.

Sara; Gör det!!! plättlätt!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards