Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Ett, två, tre.... inte illa alls!

Av Ann-Louise Ryrvik - 3 december 2011 23:08


Jag är egentligen ingen husmoderlig typ, fast jag gillar nybakt bröd. Jag har hittat ett enkelt Bondbröd med durumvete som jag gör ibland. Mmmm. Gott! Jag har hittat ett bullrecept som gör att bullarna inte blir "kaststjärnor". Fantastiskt. Det jag har saknat är ett grovt, enkelt bröd eftersom jag föredrar grovt bröd. Nu har jag hittat det. Tjohoo. Busenkelt och gott.

Look!


ETT;




TVÅ;


 



TRE;


 


Perfekt. Godast dan efter och framåt.  

Någon som är sugen på receptet? Det kommer här!




Hotel Swanias filmjölkslimpa (2 limpor)


5 dl vetemjöl

3 dl rågsikt

3 dl grahamsmjöl

1 tsk salt

4 tsk bikarbonat

1 l lättfil

1/2 dl olja (solros- eller rapsolja)

2 dl mörk sirap

4 dl blandade gryn & frön (tex solrosfrö, hirs, linfrö, rågkross)


Blanda de torra ingredienserna, Rör ned fil, olja och sirap. Blanda väl!

Häll upp smeten i två smorda och bröade 1.5l formar. Grädda i 175 grader ca 100 minuter.

 
 
Felicia

Felicia

3 december 2011 23:34

åh, det där brödet vill jag prova att baka, ser jätte gott ut :)

http://www.asslatjejerna.blogg.se

Ann-Louise Ryrvik

4 december 2011 00:17

Ja, jag tyckte det var gott. Mustigt. Godast dan efter...

 
Ingen bild

Ulla

4 december 2011 15:33

Måste prova! Har du receptet på Bondbrödet också?

Ann-Louise Ryrvik

4 december 2011 16:50

Gör det. Det är lätt i alla fall :-).

Durumbröd

3 krm jäst
3 dl kallt vatten
1 1/2 dl durumvetemjöl
5 dl vetemjöl special
1 - 1 1/2 tsk salt

På kvällen:
Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt resten. Rör tills det blandats ordentligt. Täck bunken med lock eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 8 - 10 timmar

På morgonen:

Sätt ugnen på 250 grader med en plåt i mitten och en oöm plåt på nedre hyllan.
Strö sedan rikligt med durumvetemjöl på en bakhandduk och skrapa försiktigt degen ur bunken. Dra ut den till en kvadrat och vik ner övre långsidan mot mitten och vik sedan upp nedre långsidan så att skarven hamnar i mitten. Vänd degen så att skarven hamnar nedåt. Vik handduken löst över brödet och låt jäsa ungefär 40 minuter.

Vänd över degen på en bit bakplåtspapper så att skraven hamnar uppåt. Låt papperet med brödet glida in på den heta plåten via en skärbräda eller en bricka och lägg några isbitar på den nedre plåten.

Efter15 minuter öppnar du luckan och vädrar lite. Fortsätt att vädra ungefär var femte minut tills brödet stått inne 30-35 minuter. Du kan när som helst sänka temperaturen till 200 eller 225 grader om du tycker att brödet börjar få lite väl mycket färg.
Ta ut brödet och låt svalna på ett galler.

ur Enklare bröd av Martin Johansson

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Louise Ryrvik - 21 januari 2015 16:47


  Nu är första "spadtaget" taget och de gamla husen är i förvandling... Snacka om renoveringsobjekt!   ...

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 19:45


  Kompis the Cat! <3

Av Ann-Louise Ryrvik - 17 januari 2015 08:38


     

Av Ann-Louise Ryrvik - 16 januari 2015 21:23

  Denna vecka har det varit etapp 2 på instruktörsutbildningen i Nose Work. Jättekul.  Det var kul att träffa alla igen och se deras utveckling och höra deras berättelser om sina testelever och deras framgångar. Sedan förra träffen har vi fått tr...

Presentation

Fotoutmaningen 2015

 

Kategorier

Fråga mig

88 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!!!


Ovido - Quiz & Flashcards